Flexibele kantoorruimtes inrichten

Bij een flexibele kantoorinrichting bestaat de werkomgeving niet uit vaste privéwerkplekken, maar voornamelijk uit flexibele werkplekken. Dit zijn werkplekken waar je een dag of een paar uurtjes aan de slag kan. Deze flexplekken zijn voor iedereen binnen het bedrijf. Een flexibele kantoorinrichting verbetert de productiviteit van de werknemer, omdat werknemers zelf hun werkplek kunnen uitkiezen. Bovendien zit je met flexibele werkplekken vaker naast andere collega’s, wat ervoor zorgt dat het team elkaar beter leert kennen.

 

Kantoor als ontmoetingsplek

Steeds meer werkgevers bieden hybride werken aan. Hybride werken betekent dat je als werknemer zelf mag weten waar vandaan je werkt, dit kan vanaf elke werkplek binnen een kantooromgeving zijn of zelfs vanuit huis. Doordat de werknemers zelf hun werkplek uit kunnen kiezen, kunnen zij het maximale uit de werkdag halen. Flexibiliteit staat hierbij centraal. Mede door het hybride werken, is het kantoor een plek geworden waar collega’s samenkomen en fungeert als een plek waar de werknemers vergaderen, socializen en samenwerken. Het is dan ook belangrijk dat het kantoor op deze functies ingericht wordt. Zo zijn er ruimtes nodig waarin medewerkers kunnen samenkomen, denk bijvoorbeeld aan brainstormruimtes, loungeplekken en een koffiebar. Echter kunnen privéwerkplekken, vergaderruimtes en flexplekken niet ontbreken, aangezien er natuurlijk ook gewerkt moet kunnen worden.


Ideale kantoorindeling: ergonomische kantoorinrichting en een zithoek op kantoor

Met oog op de gezondheid en het welzijn van de werknemer is het belangrijk om een kantoorruimte ergonomisch in te richten. Een ergonomische werkplek helpt bij het voorkomen van lichamelijke klachten: een slechte werkhouding is veelal de boosdoener van rugklachten, nekklachten en schouderklachten. Daarnaast heeft de werkhouding invloed op de productiviteit van werknemers. Bij een ergonomische inrichting zijn de werkomstandigheden afgestemd op de eigenschappen van de mens, zodat het personeel optimaal kan functioneren. Dit kan met bijvoorbeeld een zit-sta bureau en een arbo goedgekeurde bureaustoel.

 

Naast ergonomische werkplekken, is ook de mogelijkheid tot ontspanning erg belangrijk voor werknemers. Overweeg bijvoorbeeld een zithoek op kantoor, zodat kan het personeel zich even kan ontspannen, samen kan komen voor een informeel gesprek en zich kan opladen voor de volgende zakelijke oplevering. Bovendien kan dezelfde zithoek gebruikt worden voor brainstormsessies en als wachtruimte voor bezoekers.


Kantoorinrichting: advies voor een hybride kantoor

Bij hybride werken draait het om flexibiliteit en sluit zowel het kantoormeubilair als de kantoorinrichting hierop aan. Denk hierbij aan flexplekken, sta-zit bureaus, zithoekjes, belhokken en stilteplekken. Om hybride werken te laten slagen, is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken met het personeel. Maak onder andere afspraken over het aantal dagen waarop medewerkers op kantoor moeten zijn, op welke momenten zij beschikbaar moeten zijn voor collega’s en stel vast bij welke werkzaamheden een werknemer naar kantoor moet komen.

 

Meer informatie of advies van dé hybride interieurarchitect?

Wil je meer informatie of advies over de vormgeving van een hybride kantoor? Neem dan gerust contact op. Wij zijn telefonisch bereikbaar op 0031 (0)13-507 07 57, per mail of door middel van een ingevuld contactformulier. Wij staan als hybride interieurarchitect voor je klaar en helpen graag bij het realiseren van een nieuw en passend interieur!